كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع)
امور فرهنگي وهنري قرآني تربيتي اعتقادي
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) و آدرس canonemamhssan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





محضر مبارک رهبر عظيم الشأن انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي هستيم و قصد داريم طي مصاحبه اي ديدگاههاي ايشان را پيرامون مسائل فرهنگي، اجتماعي بررسي نماييم.بدين منظور سوالاتي طرح خواهيم کرد که پاسخ آن بيانات ارزشمند ايشان خواهد بود.حضرت آقا به عنوان اولين سؤال استعمارگران براي ايجاد سلطه بر کشورهاي اسلامي اقدام به جدا کردن نسلها و ايجاد فاصله ميان کشورهاي اسلامي از دين نموده اند!بفرماييد از چه راههايي براي رسيدن به اين مقصد شوم اقدام کرده اند؟

بسم الله الرحمن الرحيم
استعمارگران اولين راه اشاعه شهوات و باز کردن راه شهوت راني و فساد فکري -علمي و نيز فساد جنسي و ابتذال در زندگي انتخاب کرده اند که يک جريان فرهنگي محض است و دومين راه انتخابي آنان بنا نمودن دانشگاهها بر اساس و پايه بي اعتقادي بود زيرا قصد داشتند نسلي را پرورش دهند تا آينده کشور را چه از لحاظ اداره آن و چه از لحاظ سازندگي به دست بگيرند.ولي به دين اعتقادي نداشته باشند و به ايمان مذهبي پايبند نباشند.جريان علمي و فرهنگي به راه انداختند که در اين جريان ورود تفکرات جديد علمي حاصل از پيشرفتهاي علمي غرب است.که با دست آويز قرار دادن کشورهاي اسلامي و خاموش کردن شعله هاي ايمان مذهبي در دلهاي مسلمانان و از بين بردن و جدان ديني در آحاد مردم آغاز شد.

عده اي از روشنفکران و بزرگان علمي جامعه مسئله تهاجم فرهنگي را چندان مورد قبول قرار نمي دهند نظر جنابعالي چيست؟

تهاجم فرهنگي واقعيت روشني است که با انکار کردن نمي توان اصل تهاجم را از بين برد.اميرالمؤمنين(ع)مي فرمايند:«و من نام لم نيم عنه».
اگر شما در سنگر، خوابت برد معنايش اين نيست که دشمنت هم در سنگر مقابل خوابش برده است.ما بايد توجه داشته باشيم که انقلاب فرهنگي در تهديد است کما اين که اصل فرهنگ ملي و اسلامي ما در تهديد دشمنان است.امروز دشمن بيشترين همت خود را روي تهاجم فرهنگي گذاشته است.من به عنوان يک آدم فرهنگي اين را عرض مي کنم نه به عنوان يک آدم سياسي.

به نظر جنابعالي آيا تهاجم فرهنگي يک پديده نو ظهور در قرن بيستم است؟

خبر تهاجم فرهنگي چيز جديدي نيست آنچه جديد بود و ما در اين چند ساله بر روي آن تکيه کرديم روشهاي نويني بود که در داخل کشورشروع شده بود و هنوز هم ادامه دارد و ما شاهد بوديم که در طول تاريخ هر زمان دين به آداب زندگي مردم (انسانها)سايه افکنده، عده اي براي انحلال آن اقدام کرده اند.

حضرت آقا با توجه به بيانات خودتان در صحبت هايي که فرموديد به عنوان يک فرد و يا بهتر بگوييم شخصيت فرهنگي فرهنگ را چگونه تعريف مي کنيد؟

در تعريف فرهنگ بايد گفت که:فرهنگ مجموعه جديدي است که مستقيماً مربوط به انسان است.هر آينه فرهنگ مجموعه عادات و اعتقاداتي است که به يک جامعه اختصاص پيدا مي کند.بي ترديد بخشي از عادات و اعتقادات جوششي است که در نسل گذشته به نسل حاضر رسيده و بخشي از آن کوششي است که همگان بايد براي پاسداري و حراست از آن بکوشند و دفاع کنند.

به نظر جنابعالي جايگاه فرهنگ در ارتباط با سياست و اقتصاد در جامعه ما چگونه است؟

همه مردم کشور مخصوصاً قشرهاي با فرهنگ و برخوردار از سواد و علم و معرفت بدانند که استقلال يک ملت جز با استقلال فرهنگي تأمين نمي گردد.اگر يک ملت از لحاظ سياسي تحت تأثير قدرتهاي بزرگ نباشد و از لحاظ اقتصادي هم به خود کفايي کامل برسد اما فرهنگ و اخلاق و عقايد و باورهاي دشمنان و بيگانگان در ميان اين ملت رواج داشته باشد و رشد کند، اين ملت نمي تواند ادعاي استقلال بکند.

حضرت آقا، در صورتي که جنابعالي در امور مملکتي مسئوليتي نداشتيد به چه کاري مي پرداختيد؟

قبل از رحلت امام که دوران رياست جمهوري در حال اتمام بود، دست و پايم را جمع مي کردم، مکرر مراجعه مي کردند و بعضي از مشاغل را پيشنهاد مي نمودند.آدمهاي بي مسئوليت، اين مشاغل را پيش خودشان به قد و قواره من بريده و دوخته بودند، ولي من مي گفتم اگر يک وقت امام به من واجب کنند و بگويند شما فلان کار را انجام دهيد؛ چون دستور امام تکليف است و برو برگرد ندارد، انجام مي دهم.اما اگر چنانچه تکليف نباشد -من از امام خواهش خواهم کرد که تکليفي به من نکنند تا به کارهاي فرهنگي بپردازم -دنبال کارهاي فرهنگي مي روم.

حضرت آقا عده اي تهاجم فرهنگي را با تبادل فرهنگي يکي مي دانند، ديدگاه شما پيرامون اين مسئله چيست؟

تهاجم فرهنگي با تبادل فرهنگي متفاوت است.تبادل فرهنگي؛ يعني آن مجموعه مسائلي که به آنها نام فرهنگ داده مي شود از ملتهاي ديگر بياموزد هميشه تاريخ هم همين بوده است.ملتها در رفت و آمدهايشان، آداب زندگي را، خلقيات را، علم را، پوشيدن را، آداب معاشرت را، زبان را، معرفت را و دين را از يکديگر فراگرفته اند.اين مهمترين تبادلهاي ملتها با هم بوده است، حتي مهمتر از تبادل اقتصادي و کالا بسيار اتفاق افتاده که اين تبادل فرهنگي به تغيير مذهب يک کشور انجاميده است.مثلاً در شرق آسيا، بيشترين چيزي که اسلام را به اين کشورها، از جمله کشور اندونزي، به کشور مالزي و حتي به قسمتهاي مهمي از شبه قاره برد، دعوت مبلغين نبود، بلکه رفت و آمد آحاد ملت ايران بود.تجار و سياحان ايراني راه افتادند،رفتند،آمدند و در سايه اين رفت و آمد هاست که شما مي بينيد ملت بزرگي که امروز شماييد بزرگترين ملت اسلامي در آسياست -يعني اندونزي، مسلمان شده اند-اين اسلام را اول بار، نه مبلغين ديني براي آنها بردند نه شمشير و جنگ!اسلام را همين رفت و آمدها برد.خود ملت ما هم در طول زمان، خيلي چيزها از ملتهاي ديگر آموخته است و اين يک روند ضروري براي تر و تازه ماندن معارف و حيات فرهنگي در سراسر عالم است.اين تبادل فرهنگي است و خوب است .

در پايان مصاحبه چند کلمه اي پيرامون فرهنگ غرب براي خوانندگان ما بفرماييد؟

فرهنگ غرب، مجموعه اي از زيباييها و زشتيهاست، هيچ کس نمي تواند بگويد فرهنگ غرب يکسره زشت است.نه مثل هر فرهنگ ديگري، حتماً زيباييهايي هم دارند و يک ملت عاقل و يک مجموعه خردمند، آن خوبيها را مي گيرد، و به فرهنگ خودش اضافه کرده و آن را غني مي کند و بدي هاي آن را رد مي کند.عيب بزرگي که بر فرهنگ غرب حاکم است سلطه طلبي آنهاست.از اولي که اينها در دنيا به يک برتري علمي دست پيدا کردند سعي کردند همراه با سلطه سياسي و اقتصادي خودشان که به شکل استعمار مستقيم در قرن نوزدهم انجاميد فرهنگ خودشان را هم تحميل کنند.اينها با فرهنگ ملتها مبارزه کردند که اين بد است.
آنچه خوانديد مصاحبه اي نمادين با پرچمدار کشور عشق رهبر عظيم الشأن انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي (مد ظله العالي)بود که پاسخهاي ايشان منتخبي از بيانات خود ايشان از کتاب فرهنگ و تهاجم فرهنگي است.طول عمر ايشان را تا قيام آخرين ستاره کهکشان ولايت حضرت حجه بن الحسن(عج)از درگاه ايزد تعالي و تقدس خواستاريم.

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 19 مهر 1391برچسب:ديدگاههاي مقام معظم رهبري درمسائل فرهنگي , ] [ 22:17 ] [ اكبر احمدي ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

اين وبلاگ متعلق به كانون فرهنگي وهنري امام حسن مجتبي (ع) شهر سلامي است ؛ اين وبلاگ در خصوص انعكاس فعاليت هاي ( فرهنگي وهنري ؛ قرآني ؛ اعتقادي ديني مذهبي ؛ وتربيتي راه اندازي شده است
موضوعات وب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





اك
اك

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 48
بازدید دیروز : 87
بازدید هفته : 135
بازدید ماه : 432
بازدید کل : 161718
تعداد مطالب : 733
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

اك

اك اك اك اك